Zwart gat
theme

De kosmische alleseters

Ze zijn mogelijk met miljoenen tegelijk over het heelal uitgestrooid en hebben een massa die groot genoeg is om alles rondom te verslinden – zelfs licht. In april 2019 raakte de wereld in de ban van het eerste exemplaar dat de astronomen vastlegden: ‘Het voelt alsof we in de poort van de hel staren.’ Reis mee in de instortende reuzensterren, die de wetenschappers al meer dan een eeuw fascineren en voor raadsels plaatsen. En zie in waarom ze nog een van de grootste, meest boeiende raadsels van het heelal vormen.

ESO
Zwarte gaten worden witte gaten

Zwarte gaten worden witte gaten

Zwarte gaten sterven in een enorme metamorfose: ze slingeren al hun materie weg en worden witte gaten. Zo luidt een nieuwe theorie, die nu moet worden getest. Daarna bekijken we het heelal wellicht met andere ogen.

3 niet te bevatten waarheden over zwarte gaten
zwart gat

3 niet te bevatten waarheden over zwarte gaten

Ze zijn vrijwel niet te zien, maar zo zwaar dat ze alles om zich heen verzwelgen. Wij zetten op een rijtje waarom zwarte gaten nog steeds tot de grootste raadsels van de astronomie behoren.

Feit of fictie: is een zwart gat echt een gat?
Zwart gat in het heelal
Zwarte gaten

Feit of fictie: is een zwart gat echt een gat?

Met hun massa slokken ze alles in hun omgeving op, en ze worden afgebeeld als een rond, zwart object. Om het begrijpelijk te houden, spreken we van gaten, maar klopt dat eigenlijk wel?

Zwarte gaten botsen op elkaar met ongekende kracht

Zwarte gaten botsen op elkaar met ongekende kracht

Vijf miljard jaar geleden botsten twee zwarte gaten met een enorme kracht op elkaar. Maar pas nu kunnen we dit indrukwekkende verschijnsel waarnemen.