Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

De röntgentelescoop Chandra vond 12 zwarte gaten binnen een straal van 3,3 lichtjaar van het midden van de Melkweg.

© Charles J. Hailey/Columbia University
Heelal - Zwarte gaten

Centrum van Melkweg zit vol zwarte gaten

Het zwarte gat midden in ons sterrenstelsel is niet alleen. Een onderzoek duidt erop dat er mogelijk een hele reeks kleinere zwarte gaten omheen draaien en daarbij materie van naburige sterren verzwelgen.

Astronomen van de Columbia University in New York bestudeerden meer dan tien jaar aan opnamen van de ruimtetelescoop Chandra, die in het röntgengebied meet. De onderzoekers vonden honderden sterke röntgenbronnen, maar 12 ervan vielen op. Zij zenden zo’n sterke röntgenstraling uit dat die wel afkomstig móét zijn van de extreem hete materie die rond een zwart gat wervelt.

Sterke röntgenbronnen verraden zwarte gaten

De 12 gaten zijn gevormd door zeer grote sterren, die ooit zijn opgebrand en ingestort. Alleen sterren die ruim 25 keer zo zwaar zijn als de zon kunnen als zwart gat eindigen.

De pas ontdekte zwarte gaten liggen dicht bij het centrum van de Melkweg,
binnen een straal van 3,3 lichtjaar.

De ontdekking bevestigt de meest recente theorieën over de ontwikkeling van sterrenstelsels, die zeggen dat een sterrenstelsel zo oud als de Melkweg moet bulken van de zwarte gaten en dat veel ervan naar het centrum toe zullen bewegen.

Het moeten er volgens de theorie zelfs duizenden zijn, en ze draaien alle dicht rond het superzware zwarte gat midden in de Melkweg.

Enorm gat van miljoenen zonnemassa’s

Dit enorme zwarte gat weegt miljoenen keer de massa van de zon en is waarschijnlijk vroeg in de geschiedenis van het sterrenstelsel ontstaan. Door materie te verzwelgen, werd het groter.

De gevonden zwarte gaten heten op grond van hun oorsprong stellaire zwarte gaten. Naast de reus midden in de Melkweg lijken het dwergen.