zwart gat

3 niet te bevatten waarheden over zwarte gaten

Ze zijn vrijwel niet te zien, maar zo zwaar dat ze alles om zich heen verzwelgen. Wij zetten op een rijtje waarom zwarte gaten nog steeds tot de grootste raadsels van de astronomie behoren.

NASA images

Een gigantische ster explodeert en de kern stort in tot een kleine, zwarte vlek. Zwarte gaten zijn overblijfselen van reusachtige dode sterren, maar zelf zijn ze ook spectaculair.

1. Er kunnen er miljoenen om ons heen zijn

Een team astronomen van de University of California heeft een complexe berekening gemaakt om een kosmische volkstelling te doen.

Ze kwamen erop uit dat ons sterrenstelsel waarschijnlijk bulkt van de zwarte gaten, in tegenstelling tot wat astronomen dachten.

Dat betekent dat de Melkweg tot wel 100 miljoen zwarte gaten kan bevatten.

2. Ze zijn onvoorstelbaar zwaar

Zwarte gaten ontstaan als zogeheten rode superreuzen, die honderden keren zwaarder zijn dan de zon, instorten en exploderen als supernova.

Een zwart gat met een diameter van een centimeter weegt 3.370.000.000.000.000.000.000.000 kilo – de helft van de massa van de aarde.

Door die massa is de zwaartekracht zo groot dat zelfs licht niet kan ontsnappen.

3. Ze zijn onzichtbaar

Doordat er geen licht ontsnapt en ze heel klein zijn in vergelijking met hun enorme massa, zijn zwarte gaten heel moeilijk te observeren.

Alleen speciale telescopen kunnen ze opsporen op basis van het gedrag van sterren en gassen eromheen.

Als een zwart gat en een ster dicht om elkaar heen draaien, wordt er licht geproduceerd met een zeer hoge energie, en dat kan worden opgevangen door speciale apparatuur.