GALERIJ: De zon verdween boven Chili

Op dinsdag 2 juli om 22.39 uur Nederlandse tijd werden Chili en Argentinië door een totale zonsverduistering in het schemerdonker gehuld. Duizenden toeristen waren afgereisd naar het La Silla-observatorium. Hoog verheven boven de vrijwel altijd wolkeloze Atamacawoestijn beleefden ze twee wonderschone minuten.

Het gebeurt maar eens in de 360 jaar op een bepaalde plek op aarde.

Op deze dinsdagavond was het de beurt aan een smalle strook van Argentinië en Chili, waar de inwoners konden genieten van de dans van de hemellichamen toen de maan voor de zon schoof en het zonlicht geheel blokkeerde.

Geniet van de totale zonsverduistering

De Europese Zuidelijke Sterrenwacht (SEO), die La Silla beheert, had naar aanleiding van het 50-jarige jubileum van het observatorium een exclusieve groep mensen uitgenodigd voor de zonsverduistering van hun leven in de woestijn, die volstaat met telescopen.

De telescopen bij La Silla droegen onder andere bij aan de eerste foto van een zwart gat en de ontdekking van de aardeachtige exoplaneet Proxima b.

Kijk hier mee hoe zon en maan elkaar ontmoeten aan het hemelgewelf.

Totale zonsverduistering is kosmisch gelukje

Dat de enthousiaste zonsverduisteringsjagers in de Atacamawoestijn konden genieten van dit schouwspel, is een kosmisch gelukje.

Een totale zonsverduistering ontstaat als de maan tussen de aarde en de zon schuift en de zon geheel afdekt.

Dat de maan de zon kan blokkeren, komt doordat de zon zo’n 400 keer zo groot is als de maan, maar zich ook zo’n 400 keer verder van de aarde bevindt.

Dat betekent dat de zon en de maan er vanaf de aarde even groot uitzien – waardoor de maan de zon volledig kan afdekken.