Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Zon had waarschijnlijk een tweelingster

Astronomen hebben berekend dat een zusterster van de zon de beste verklaring is voor de Oortwolk, die het zonnestelsel omringt.

Mark Garlick/SPL

Uit nieuwe berekeningen blijkt dat de zon hoogstwaarschijnlijk ooit een zusterster had. Wetenschappers van Harvard University in de VS hebben onderzocht hoe het zonnestelsel zoals we dat nu kennen kan zijn ontstaan als de zon oorspronkelijk deel uitmaakte van een dubbelstersysteem.

Het blijkt dat met name twee verschijnselen beter verklaarbaar zijn als er een extra ster in het spel was.

De omstandigheden aan de rand van het zonnestelsel zijn volgens nieuwe berekeningen beter verklaarbaar met een dubbelster.

© NASA/SPL

Het ene verschijnsel is een enorme bol van kleine, met ijs bedekte stenen ver buiten de baan van de planeten: de Oortwolk.

Hoewel de Oortwolk nog niet rechtstreeks is waargenomen, zijn astronomen zeker van het bestaan ervan, omdat kometen die dieper in het zonnestelsel op bezoek komen er hun oorsprong hebben.

De stukken steen in het zonnestelsel concentreren zich op drie plekken. De binnenste is de Planetoïdengordel tussen Mars en Jupiter (1), dan de Kuipergordel, buiten de baan van Neptunus (2), en het verst naar buiten de Oortwolk (3), die de grens van het zonnestelsel markeert.