Planetoïde

Vijf planetoïden bedreigen de aarde

De een kan een continent wegvagen, de ander kan volgend jaar al inslaan. Astronomen hebben de planetoïden die de grootste dreiging voor ons vormen gerangschikt.

Gevaarlijke planetoïden

Er zijn tot dusver 22.000 planetoïden ontdekt die in een korte baan om de aarde draaien.

Grote planetoïden met een diameter van 1000 meter slaan ongeveer eens in de miljoen jaar op aarde in en kunnen een heel continent verwoesten. De kleinste planetoïden, met een diameter tot 20 meter, slaan één à twee keer per eeuw in en veroorzaken lokaal grote schade.

De gevaarlijke planetoïden worden gerangschikt op basis van twee criteria: het risico van een botsing en de hoeveelheid schade die deze zou veroorzaken.

Op die ranglijst staan vijf planetoïden bovenaan

Planetoïden die de aarde kunnen raken, zijn:

• Planetoïde 1950 DA
  • Planetoïde Bennu
  • Planetoïde 2000 SG344
  • Planetoïde 2009 JF1
  • Planetoïde Apophis

Lees verder en ontdek hoeveel schade de gevaarlijke planetoïden kunnen aanrichten op aarde.

Planetoïde 1950 DA

Kilometers grote reus kan continent verwoesten

Er zijn nog geen dreigende planetoïden gezien van meer dan 10 kilometer doorsnee, zoals die welke 66 miljoen jaar geleden de dinosauriërs uitroeide. De planetoïde 1950 DA komt met een diameter van 1,3 kilometer het dichtst bij.

Planetoïde-1950-DA

1950 DA komt het meest in aanmerking als fatale planetoïde die een heel continent kan verwoesten als deze de aarde raakt.

© JPL/NASA

Een inslag in zee zou een 19 kilometer brede krater veroorzaken, en verwoestende tsunami’s van tot 100 meter hoog over de hele wereld sturen.

Planetoïde Bennu

Inslag heeft kracht van 80.000 bommen op Hiroshima

De planetoïde Bennu van 565 meter doorsnee kan over een paar eeuwen op aarde inslaan. Eén inslag staat gelijk aan 80.000 bommen op Hiroshima en kan West-Europa wegvagen.

Planetoide-Bennu

Bennu werd op 11 september 1999 ontdekt door het LINEAR-project, dat als doelstelling had planetoïden die de aarde kunnen raken te ontdekken en te volgen.

© JAXA, University of Tokyo, Kochi University, Rikkyo University, Nagoya University, Chiba Institute of Technology, Meiji University, University of Aizu and AIST.

NASA heeft de planetoïde recent bezocht en met de sonde OSIRIS-REx monsters genomen, onder meer om te weten te komen hoe Bennu er vanbinnen uitziet en hoe de planetoïde zich zou gedragen bij een botsing met de aarde.

Planetoïde 2000 SG344

Risico is over 50 jaar aanzienlijk

Met een diameter van 37 meter is 2000 SG344 twee keer zo groot als de planetoïde die in 2013 ontplofte boven de stad Tsjeljabinsk in de Oeral. Toen belandden er 1500 mensen in het ziekenhuis en raakten er 7000 gebouwen beschadigd.

VIDEO: Meteoor stuurt wrakstukken in een baan om de aarde

De kans op een inslag is aanzienlijk. 2000 SG344 is het grootste bekende object in het zonnestelsel met meer dan 0,1 procent kans om de aarde te raken, en het meest waarschijnlijke object om dat in de komende eeuw te doen.

Planetoïde 2009 JF1

Raceplanetoïde is op dit moment op weg naar de aarde

De planetoïde 2009 JF1 is de eerste die dood en verderf kan zaaien.

NASA berekende dat de planetoïde ons op 6 mei 2022 om 8.34 uur Nederlandse tijd kan treffen.

Planetoïde op weg naar de aarde