Met een gewone verrekijker ontdek je een gigantische kei

Een enorme planetoïde met een diameter van 140 kilometer zoeft nu voorbij aan de sterrenhemel – en vannacht zie je hem met een gewone verrekijker.

Over 18 Melpomene

Een enorme planetoïde met een diameter van circa 140 kilometer is nu met een gewone verrekijker te zien.

De kosmische kei, 18 Melpomene genaamd, bevindt zich vrij dicht bij de aarde – op slechts 212 miljoen kilometer – en staat in lijn met onze planeet en de zon.

Daardoor is de planetoïde helderder en dus beter te zien.

18 Melpomene hoort tot de grootste planetoïden van het zonnestelsel.

18 Melpomene bevindt zich tussen Mars en Jupiter in de planetoïdengordel. Die telt miljoenen planetoïden, waarvan 99 procent kleiner is dan 18 Melpomene.

De omlooptijd rond de zon is 3,48 jaar. De naam Melpomene komt van de Griekse muze van het treurspel, en het getal 18 verwijst ernaar dat het object de 18e planetoïde is die wetenschappers ontdekten (in 1852).

Gids voor 18 Melpomene