Vesta-asteroiden i rummet

Helderste planetoïde vertoont zich

STJERNEGUIDE: Op dit moment is de planetoïde Vesta zichtbaar aan de nachtelijke hemel. Dat is alsof je een steen van nog geen 2 centimeter doorsnee op 10 kilometer afstand kunt zien.

Om Vesta-asteroiden

De planetoïde Vesta heeft een diameter van maar 525 kilometer en staat op 276 miljoen kilometer afstand. Toch is hij nu zichtbaar.

Dat is alsof je een steen van 18 millimeter op 10 kilometer afstand kunt zien. Het is mogelijk doordat het oppervlak van de planetoïde bestaat uit reflecterend gesteente, waardoor hij krachtig oplicht aan de hemel.

Vanwege zijn goede zichtbaarheid is Vesta al jarenlang een dankbaar onderzoeksobject, en in 2011 ging de ruimtesonde Dawn van NASA in een baan om Vesta.

Missie naar de planetoïdengordel

Rumsonden Dawn rejser gennem rummet
/ 3

2007

Dawn wordt gelanceerd en gebruikt Mars om een zetje te krijgen richting Vesta.

2011

Dawn draait vijf maanden om Vesta en stuurt metingen naar de aarde.

2015

De sonde komt aan bij Ceres, vanwaar hij drie jaar lang gaat zenden, tot de missie voorbij is.

© shutterstock, nasa og merete obæk

Tot ieders verrassing vond deze groeven in het gesteente van de planetoïde, die gevormd lijken te zijn door vloeibaar water.

Doordat Vesta geen atmosfeer heeft, zou water meteen moeten verdampen, maar wellicht kan het er onder bepaalde omstandigheden lang genoeg blijven om sporen achter te laten.

De onderzoekers denken dat Vesta een ondergrondse laag ijs heeft, dat bij meteorietinslagen smelt en naar de oppervlakte komt. Vervolgens wordt de verdamping door stof en stukken gesteente geremd en blijft er vloeibaar water liggen.

De theorie is gebaseerd op experimenten en op analyses van fragmenten van de planetoïde, want hoewel Dawn geen monsters heeft genomen, hebben we toch veel stukjes van Vesta. Dat komt doordat ongeveer 5 procent van de meteorieten die op aarde vallen afkomstig is van Vesta.

GUIDE TIL VESTA