Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

De aarde wordt bedreigd door duizenden onbekende planetoïden.

© SPL
Heelal - Planetoïden

7-stappenplan van NASA moet planetoïde-inslag voorkomen

In januari 2017 werd de aarde bijna getorpedeerd door een planetoïde die nog dichterbij kwam dan de maan. Nu heeft NASA een 7-stappenplan ontwikkeld om te voorkomen dat deze nachtmerrie werkelijkheid wordt.

Astronomen hebben 1786 planetoïden geïdentificeerd die mogelijk een bedreiging vormen, omdat ze binnen een straal van 7,5 miljoen km van de aarde komen en een doorsnede van meer dan 140 meter hebben.

We weten waar de meeste planetoïden met een diameter van meer dan 1 kilometer zich bevinden, maar volgens wetenschappers zijn er nog steeds 300.000 ruimterotsen groter dan 40 meter die we nog nooit hebben gezien.

Daarom heeft NASA nu een 7-stappenplan ontwikkeld om planetoïden eerder te ontdekken, hun baan nauwkeuriger te bepalen en te voorkomen dat ze botsen met onze planeet.

1 Planetoïden ontdekken en in kaart brengen

De komende jaren worden er op aarde en in de ruimte nieuwe telescopen in gebruik genomen. Hiermee wil NASA planetoïden en kometen ontdekken, en kijken hoe groot ze zijn, waar ze van gemaakt zijn en welke baan ze volgen.

Een van die nieuwe telescopen is NASA’s Near-Earth Object Camera (NEOCam) die in 2021 in werking wordt gesteld. Deze telescoop moet binnen een periode van vier jaar twee derde van alle planetoïden en kometen die op ramkoers met de aarde liggen registreren.

De infrarode telescoop van NEOCam heeft een spiegel met een doorsnede van 50 centimeter, waarmee hij planetoïden en kometen met een doorsnede van slechts 30 meter kan zien.

De ruimtetelescoop NEOCam moet twee derde van alle planetoïden en kometen die de aarde bedreigen in kaart brengen.