Planeet 10

Een onderzoeksteam meent te hebben aangetoond dat het zonnestelsel een tiende planeet bevat.

© Heather Roper/LPL
Heelal - Zonnestelsel

Nieuwe bewijzen: Zonnestelsel heeft 10 planeten

Astronomen hebben al langer het vermoeden dat zich in de buitenste regionen van het zonnestelsel nog een planeet bevindt. Een onderzoeksteam meent nu een onbekende planeet te hebben gevonden die het aantal op tien kan brengen.

Sinds Pluto in 2006 werd gedegradeerd tot een dwergplaneet, heeft ons zonnestelsel op papier acht planeten.

Maar in werkelijkheid zit het waarschijnlijk anders. De laatste jaren hebben astronomen verschillende aanwijzingen gevonden dat in de buitenste regionen van het zonnestelsel een enorme, donkere planeet schuilgaat.

En als een onderzoeksteam uit Arizona gelijk heeft, is Planeet 9 niet het enige onbekende hemellichaam.

Even groot als Mars

Het team meent te kunnen bewijzen dat er ook een tiende planeet bestaat, die veel dichter bij de aarde staat dan Planeet 9.

De planeet zou zich iets meer dan 50 AE (50 keer de afstand van de aarde tot de zon) van de zon bevinden.

De onderzoekers denken dat de hypothetische planeet ongeveer even groot is als Mars. Daarmee is hij aanzienlijk kleiner dan Planeet 9, die naar schatting zo groot is als Neptunus.

Planeet trekt aan planetoïden en kometen

Volgens metingen van de onderzoekers bevindt Planeet 10 zich aan de buitenrand van de Kuipergordel, een gordel van planetoïden, kometen en dwergplaneten.

Ze hebben de hypothetische planeet niet waargenomen, maar hun metingen laten zien dat delen van de Kuipergordel worden beïnvloed door een kracht die niet afkomstig kan zijn van de reeds bekende planeten.

De kracht kan evenmin stammen van de – eveneens hypothetische – Planeet 9, omdat die de objecten door zijn grootte en locatie anders beïnvloedt.

De invloed kan wel worden verklaard met een Marsachtige planeet, waarvan de zwaartekracht aan de objecten trekt. Daarom concludeert het onderzoeksteam dat het zonnestel tien planeten heeft in plaats van acht.