Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Mini-ster heeft reuzenplaneet

Na de ontdekking van een Jupiterachtige planeet die dicht op een rode dwerg staat, moeten astronomen hun theorieën over het ontstaan van planetenstelsels aanpassen.

Op 31 lichtjaar van de aarde staat het object GJ 3512. Tot nu toe werd gedacht dat het om een dubbelster ging: twee sterren die om elkaar draaien.

Maar nu blijkt uit een analyse van astronomen van de Autonome Universiteit in Spanje dat het object iets heel anders is: een grote gasplaneet die om een kleine ster draait, een rode dwerg.

Gasreus staat verrassend dicht bij zijn ster

Als de gasplaneet GJ 3512 b bij ons zonnestelsel zou horen, zou hij de binnenste planeet zijn en nog dichter om de zon draaien dan Mercurius. Ook qua grootte staat de planeet veel dichter bij zijn ster dan Jupiter bij de zon.

Dit is een zeldzame combinatie, en de vondst staat op gespannen voet met de theorieën over de vorming van gasreuzen als Jupiter.

De pas ontdekte gasreus, die voorlopig door het leven gaat als GJ 3512 b, heeft naar schatting een massa van zeker 46 procent van die van Jupiter, terwijl zijn ster een massa van maar 12 procent van die van de zon heeft.

Oorspronkelijke theorie wordt uitgedaagd

Qua grootte liggen deze twee objecten veel dichter bij elkaar dan onze zon bij haar grootste planeet, en bovendien is de afstand kleiner.

De gasreus draait om zijn ster op een afstand die geringer is dan die tussen de zon en de binnenste planeet van het zonnestelsel, Mercurius, en dat is een grote verrassing voor de wetenschappers.

Tot voor kort dachten astronomen dat een gasreus als Jupiter in twee stappen wordt gevormd.

Op het Calar Alto-observatorium hebben astronomen berekend dat GJ 3512 b een omlooptijd van ongeveer zeven maanden heeft.