Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Heelal - Meteoor

Vallende sterren doen oktoberhemel oplichten

De Tauriden, Orioniden en Draconiden. In oktober ziet het dankzij meerdere grote meteorenzwermen zwart van de vallende sterren aan de nachtelijke hemel.

Grote kometen trekken een spoor van stof en steentjes als ze met duizenden kilometers per uur door het heelal razen. Wanneer ze de aarde passeren, komen deze resten in onze atmosfeer terecht, waar ze verbranden. We spreken dan van vallende sterren.

En in oktober kunnen liefhebbers van vallende sterren hun hart ophalen. Er komen drie meteorenzwermen langs, die de sterrenhemel in beweging brengen.

15 vallende sterren per uur

De kleinste meteorenzwerm, de Draconiden, bereikt zijn maximum al op donderdag 8 oktober. De Draconiden bevatten relatief weinig meteoren, die zich langzaam over de hemel bewegen.

De Orioniden zijn een stuk groter. Die bereikte ons op 2 oktober, en zal tot 7 november nog voor vallende sterren zorgen. Rond 20 oktober zijn de Orioniden op hun hoogtepunt, en als je geluk hebt, kun je dan wel 15 vallende sterren per uur waarnemen.

De Orioniden bestaan uit deeltjes afkomstig van de komeet Halley, die circa eens in de 75 jaar met het blote oog vanaf de aarde te zien is.

In 1066 was de komeet Halley met het blote oog vanaf de aarde waarneembaar. Hij is afgebeeld op het Tapijt van Bayeux.

Vallende sterren gaan door in november

De Tauriden zijn actief van 20 oktober tot 10 december. Ze hebben hun maximum rond 12 november, en dan kun je 10 vallende sterren per uur zien.

Vallende sterren zien er vanaf de aarde indrukwekkend uit, maar in werkelijkheid zijn de brandende deeltjes heel klein. De meeste vallende sterren bestaan uit deeltjes die niet groter zijn dan een zandkorrel.