Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Planetoïde steekt de lucht in brand

STERRENGIDS: Op 13 december fonkelt er een wirwar van vallende sterren aan de hemel, als de dampkring de grootste meteorenzwerm van het jaar, de Geminiden, ontmoet.

Over de Geminiden

In de decembernacht kunnen er wel 160 vallende sterren per uur te zien zijn.

De meeste meteorenzwermen worden veroorzaakt door stof van kometen, maar de Geminiden zijn afkomstig van de planetoïde 3200 Phaethon.

VIDEO: In 2015 fonkelden de Geminiden aan de Spaanse hemel.

In tegenstelling tot andere meteorenzwermen, die afkomstig zijn van kometen, stammen de Geminiden van een planetoïde.

Jupiter veroorzaakt sterrenregen

De Geminiden wijken sterk af van de andere meteorenzwermen die ons treffen. Ze worden namelijk elk jaar krachtiger.

Meteoren zijn meestal het resultaat van stof van kometenstaarten, maar de Geminiden zijn afkomstig van een planetoïde, die geen lange staart van stof en ijs heeft.

We weten niet precies waarom de planetoïde (3200) Phaethon vallende sterren vormt. Wetenschappers vermoeden dat de planetoïde in zijn baan zo dicht langs de zon komt dat hij uitdroogt, barsten vertoont en stofdeeltjes afgeeft.

Door de enorme zwaartekracht van Jupiter worden de deeltjes in de baan van de aarde getrokken, en elk jaar komen er deeltjes bij en zien we meer vallende sterren.

Gids voor de Geminiden