Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

De meteoriet Mundrabilla werd in 1911 in Australië gevonden. Uit nieuw onderzoek blijkt dat hij supergeleidend materiaal bevat.

© Sydney Oats
Heelal - Meteoor

Meteorieten bevatten supergeleidende stoffen

Al tientallen jaren zijn wetenschappers op zoek naar supergeleidende materialen: stoffen die stroom zonder weerstand geleiden. Supergeleiders kunnen energie over grote afstanden vervoeren zonder verlies.

Er zijn al een aantal supergeleiders bekend. Zo is gebleken dat de meeste metalen die niet magnetisch zijn, stroom zonder weerstand kunnen geleiden.

Helaas zijn die echter alleen supergeleidend bij zeer lage temperaturen van een paar graden boven het absolute nulpunt, -273,15 °C.

Wetenschappers hopen nieuwe stoffen te vinden

De wetenschappers dromen van een materiaal dat supergeleidend is bij kamertemperatuur, en nu hebben ze een nieuwe mogelijkheid om daarnaar te zoeken: meteorieten.

De pas gevonden meteoriet Mundrabilla