Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Meteorenzwermen lichten julihemel op

De kans is groot dat je eind juli vallende sterren ziet: meerdere meteorenzwermen vallen onze atmosfeer binnen en zetten de zomerhemel in beweging.

De komende nachten heb je een goede reden om met een deken onder je arm de buitenlucht in te gaan en misschien zelfs de hele nacht in de open lucht door te brengen.

Eind juli vindt er namelijk een lichtshow van astronomische proporties plaats als meerdere meteorenzwermen elkaar overlappen, waardoor de kans op vallende sterren groot is.

Laat de stad achter je

Een van de meteorenzwermen zijn de delta-Aquariden, die afkomstig zijn uit het sterrenbeeld Waterman en veroorzaakt worden door steentjes en stof van de kometen Marsden en Kracht. De deeltjes raken onze atmosfeer en verbranden.

De zwerm is actief van 12 juli tot eind augustus en bereikt rond 28 en 29 juli zijn hoogtepunt. Vooral na middernacht is de kans op vallende sterren groot.

Als je geluk hebt, kun je er wel 20 per uur zien, maar de beste omstandigheden doen zich voor op het zuidelijk halfrond, waar Waterman hoger aan de hemel staat.

Het wordt dan ook aanbevolen om een observatiepunt te kiezen dat ver weg ligt van flats en de lichtvervuiling van de stad.

De delta (δ)-Aquariden bereiken vlak na middernacht op 29 juli hun hoogtepunt, wanneer je 16 tot 20 vallende sterren per uur kunt verwachten. De meteorenzwerm gaat uit van Waterman, zo’n 10 à 15 graden boven de horizon in zuidwestelijke richting, maar is aan een groot deel van de hemel te zien.