Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Meteoor

Meteoren verlichten de hemel

De woorden meteoor, meteoriet, komeet en planetoïde worden door elkaar gebruikt. Maar wanneer is er sprake van welk verschijnsel aan de nachtelijke hemel? Lees het antwoord hier. Wetenschap in Beeld legt uit wat een meteorenzwerm is en of een meteoor op aarde kan neerkomen. En we vertellen je wanneer je welk fantastische verschijnsel kunt zien.

Wat is een meteoor

Wat is een meteoor?

Meteoren, ook wel vallende sterren genoemd, ontstaan als een voorwerp – een steen of stofdeeltje – de dampkring binnendringt. Het is een lichtverschijnsel aan de hemel dat er al naargelang de grootte en snelheid verschillend uitziet.

Als het van buiten komende voorwerp in contact komt met de lucht in de atmosfeer, wordt de beweging door de wrijvingsweerstand afgeremd. Daarbij wordt de energie omgezet in warmte en verdampt het voorwerp. De warmte en de verdampte materie laten sporen achter in hun baan.

Als een meteoor neerkomt op aarde, wordt hij een meteoriet genoemd.
Een meteoriet is dus een restant van een hemellichaam dat de reis door de dampkring heeft overleefd zonder te verbranden.

Meteorenzwerm – meteor shower

Meteorenzwerm

In een heldere nacht zijn er verschillende meteoren te zien. Tijdens bepaalde perioden in het jaar komen er bijzonder veel meteoren voor. Dit wordt een meteorenzwerm genoemd. Zo’n zwerm wordt veroorzaakt doordat de aarde door de baan van een komeet of planetoïde komt. Kometen bestaan uit ijs, stof en steentjes. Op hun reis door de ruimte laten ze een spoor van materiaal achter. Dat komt in de atmosfeer van de aarde terecht en is te zien in de vorm van meteoren.