© NASA
Heelal - Mercurius

Ruimtevaartuig gaat op onmogelijke missie in helse hitte van Mercurius

De ruimtesonde BepiColombo moet in zeven jaar tijd 8,9 miljard kilometer afleggen en de extreme hitte en zwaartekracht van de zon trotseren om bij de binnenste planeet van het zonnestelsel te komen.

Mercurius, de planeet die het dichtst bij de zon staat, is een van de meest onherbergzame planeten van het zonnestelsel.

Zijn oppervlak is een desolate, onvruchtbare rotswoestijn bedekt met kraters, en de temperatuur schommelt tussen 430 °C overdag en min 170 °C ’s nachts.

Maar over zeven jaar krijgt de planeet toch bezoek – van de aarde.

De Europese Ruimtevaartorganisatie ESA lanceert op 20 oktober namelijk de ruimtesonde BepiColombo vanaf het lanceercentrum in Frans-Guyana in Zuid-Amerika met als bestemming Mercurius.

Mercurius in 3D

De planning is dat het ruimtevaartuig de planeet in 2025 bereikt. Daar aangekomen splitst het zich in twee satellieten, die elk in een baan om Mercurius gaan.

De ene satelliet heeft als primaire taak de planeet in kaart te brengen en nieuwe informatie te ontdekken over het binnenste ervan, de andere onderzoekt het magnetisch veld.

Daarnaast wordt met behulp van laserstraling de hoogte van het landschap gemeten. Mercurius wordt dus in drie dimensies in kaart gebracht.

Op die manier leren we meer over het oppervlak van Mercurius, en uit die kennis hopen de onderzoekers de geologische geschiedenis van de planeet te kunnen afleiden.

Omweg van miljarden kilometers

Het is 77 miljoen kilometer van de aarde naar Mercurius, maar BepiColombo moet 8,9 miljard kilometer afleggen om er te komen.

Dat komt doordat de zwaartekracht van de zon sterker wordt naarmate je dichterbij komt, waardoor de snelheid van het ruimtevaartuig stijgt.

Om in een baan om Mercurius te kunnen gaan, moet BepiColombo daarom onderweg zijn snelheid verlagen. Dat doet de sonde door een bocht om de aarde te maken, twee keer langs Venus te vliegen en zes keer langs Mercurius.

Als het vaartuig Mercurius in 2025 uiteindelijk bereikt, krijgt het te maken met temperaturen van meer dan 350 °C.

Om te voorkomen dat het ruimtevaartuig van € 1,65 miljard verkoolt door de sterke straling van de zon, is het ingepakt in titaniumfolie en een met aluminium bekleed keramisch materiaal, Nextel genaamd.

Voor de onderzoekers van Mercurius is BepiColombo een enorme stap, maar een landingsvaartuig staat nog hoger op hun verlanglijst.

Daarmee kan de samenstelling van de bovenste lagen worden bepaald en de geologische activiteit worden gemeten.

Er is nog geen datum vastgesteld voor een dergelijke missie, maar de Verenigde Staten, Europa en Rusland hebben wel plannen voor een Mercurius-lander.