De rover Curiosity bij de Bagnoldduinen op Mars

NASA vindt organische moleculen op Mars

Een nieuw type onderzoek heeft onverwacht organische moleculen in het Marsstof gevonden die dezelfde stoffen bevatten als de bouwstenen die op aarde de basis van het leven vormen.

NASA

De uitgestrekte Bagnoldduinen die de Marsrover Curiosity in 2017 beklom, zijn miljoenen jaren bestookt met kosmische straling die zo krachtig is dat ze volgens NASA-astronomen mogelijk alle sporen van organisch materiaal dat in het rode Marsstof verborgen zit, heeft verwijderd.

Maar toen NASA een instrument van de Curiosity testte, dat chemicaliën gebruikt om moleculen te winnen, volgde er een verrassing.

Het zogeheten natte experiment bracht een reeks moleculen aan het licht die mogelijk van vroeg leven op de planeet stammen.

Rover Curiosity maakt selfie op Mars
© NASA/JPL-Caltech/MSSS

Curiosity

De zeswielige rover werd in 2011 naar Mars gestuurd door de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA, en landde in maart 2012 in de Galekrater. Hier moet hij onder meer monsters nemen om de elementen in de bodem te kunnen bepalen.

Gewicht: 899 kg (incl. 75 kg wetenschappelijke apparatuur)
Lengte: 2,7 meter
Topsnelheid: 90 m/h

Natte scheikundeproef onthult – mogelijk – koolstof en stikstof op Mars

Tijdens een vorige zoektocht speurde de Curiosity naar leven door in rotsen te boren, stof te verhitten en de gassen te analyseren die daarbij vrijkwamen. Deze tests hebben eerder bewijs gevonden van leven op Mars.

De nieuwe resultaten kenden een andere aanpak, derivatisering genaamd.

De Curiosity heeft een schepje Marsgrond genomen, gezeefd en met diverse chemicaliën gemengd. Het mengsel werd in buisjes verhit en vervolgens onderworpen aan massaspectrometrie.

Zo kwam de massa van moleculen in het bodemmonster aan het licht. Die hebben de astronomen vergeleken met een database van resultaten van experimenten op aarde.

De rover Curiosity met grond van Mars, die organische moleculen bevat

NASA en de rover Curiosity hebben organische moleculen gevonden in deze schep aarde uit de Bagnoldduinen op Mars.