3D-printer bouwt Marshuis in hangar

NASA print en test nu Marskolonie

Binnenkort betrekken de eerste bewoners het prototype van een Marskolonie, die in bouwkundig, technisch en psychologisch opzicht de kolonisatie van Mars mogelijk moet maken.

ICON

De dagen verstrijken met triviale taken, je krijgt maar net genoeg te eten en je drie huisgenoten werken voortdurend op je zenuwen. En hoewel het bruisende Houston, Texas aan de andere kant van de 3D-geprinte muren ligt, valt er voorlopig weinig spannends te verwachten.

Dat is de realiteit voor de vier gelukkigen die in het najaar van 2022 aan een proefverblijf van 365 dagen beginnen in de nieuwe Marshabitat van NASA, die nu in 3D geprint wordt.

VIDEO: Zo worden Marshuizen laag voor laag opgebouwd

Het project moet NASA helpen de juiste werktuigen in de gereedschapskist te stoppen wanneer de eerste mensen volgens plan in de jaren 2030 naar Mars gaan.

Woning bootst leven op Mars na

NASA neemt nu aanvragen in ontvangst voor de proef. Kandidaten moeten tussen de 30 en 55 jaar oud zijn, een mastergraad in de bètawetenschappen hebben en Amerikaans staatsburger zijn.

De vier uitverkoren proefpersonen zullen de habitat Mars Dune Alpha betrekken, waarin op allerlei manieren het leven in een toekomstige Marskolonie wordt nagebootst.

Vertragingen in de communicatie, voedselschaarste en haperende apparatuur zijn enkele van de uitdagingen waar de bewoners mee moeten leren leven.

Verder kunnen ze deelnemen aan proeven, robots testen en ruimtewandelingen simuleren in virtual reality.

VIDEO: Kijk hoe de proefpersonen gaan wonen

De proef maakt deel uit van NASA’s Crew Health and Performance Exploration Analog projectCHAPEA, dat bestaat uit drie verblijven van een jaar tot 2026. De experimenten moeten ervoor zorgen dat de elementaire overlevingssystemen optimaal functioneren.

NASA zal ook de fysieke, mentale en gedragsmatige gezondheid van de proefpersonen in totale afzondering controleren. Aan de hand hiervan moet een omgeving op Mars worden gebouwd waarin de astronauten niet krankzinnig worden.

De ruimtekolonies van de toekomst zijn 3D-geprint

Mars Dune Alpha is ontworpen door het Deense architectenbureau Bjarke Ingels Group, BIG, en wordt gebouwd door het Amerikaanse 3D-bouwbedrijf ICON.

Door 3D-geprinte gebouwen te gebruiken, hoeft NASA geen bouwmaterialen naar Mars te brengen en kunnen er huizen worden gebouwd met materiaal dat voorhanden is.

BIG is ook uitgekozen om een proefversie van de eerste maankolonie te bouwen met twee Amerikaanse bedrijven.

Dat project behoort tot NASA’s maanproject Artemus, waarmee er vóór 2024 mensen naar de maan gebracht moeten worden.

Het Deense architectenbureau zal huizen ontwerpen die 3D-geprint worden met maanstof en die astronauten beschermen tegen straling en hen warm houden in de ijskoude maannachten.