Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Mars heeft verborgen meren van vloeibaar water

Radarmetingen bevestigen de theorie dat er her en der vloeibaar water onder de ijskap op de zuidpool van Mars zit. In deze verborgen meren komen mogelijk microben voor die tegen een stootje kunnen.

GSFC/SVS/NASA

De ruimtesonde Mars Express heeft eindelijk gevonden waar astronomen al tientallen jaren naar zoeken. Radarmetingen wijzen uit dat er onder het ijs op de zuidpool van Mars vloeibaar water zit.

De metingen zijn geanalyseerd aan het National Institute of Astrophysics in Italië, en de onderzoekers zijn zeker van hun zaak.

Metingen ontmaskeren vier meren

Al in 2018 gaven 29 radarmetingen een aanwijzing dat er op één plek vloeibaar water onder de ijskap zat. Het was een spectaculaire vondst, maar andere wetenschappers reageerden sceptisch.

Onder de ijskap op de zuidpool van Mars bevinden zich waarschijnlijk meren van vloeibaar water (blauw). Het grootste is zo’n 20 kilometer breed. Het water is vermoedelijk zeer zout, maar eventueel leven is wel goed beschermd tegen straling.

© Lauro et al./Nature Astronomy & ESA / G. Neukum (Freie Universität, Berlin)/Bill Dunford

Nu hebben de Italiaanse onderzoekers nog grondiger analyses uitgevoerd van 134 metingen van de Mars Express. En er blijken zelfs vier meren onder het ijs te zitten.

Radar kijkt dwars door ijs

De metingen zijn verricht met het instrument MARSIS. Dat zendt radiogolven uit, die teruggekaatst worden door verschillende bodemlagen, en de mate van terugkaatsing wijst uit waar die lagen waarschijnlijk uit bestaan. Vanaf meer dan een kilometer diepte zijn de reflecties zo sterk dat er volgens de onderzoekers wel water moet zitten.