Bekijk Mars met eigen ogen

Bekijk de rode planeet met eigen ogen op het moment dat NASA’s nieuwe rover Perseverance landt en aan zijn 10 jaar lange zoektocht naar leven op Mars begint.

Over Mars

Een van de hemellichamen die momenteel het beste te vinden zijn, is de rode planeet Mars.

Deze planeet is een van de helderste objecten aan de sterrenhemel, al bevinden Mars en de aarde zich op dit moment vrij ver uit elkaar in hun baan om de zon.

Ongeveer eens in de twee jaar komt Mars dicht bij ons – dat wil zeggen binnen een afstand van zo’n 100 miljoen kilometer – wanneer de zon, de aarde en Mars op één rechte lijn staan. Maar dat gebeurt dit jaar niet.

De diameter van Mars is maar de helft en zijn massa slechts een tiende van die van de aarde.

© USGS/JPL/NASA

Mars is goed te herkennen aan zijn oranjerode gloed van roestkleurig stof op het oppervlak.

Het stof is zo rood doordat de Marsbodem veel ijzeroxide bevat, dat onder meer roest en bloed hun rode kleur geeft.

De bodem van Mars bevat 18 procent ijzeroxide, de aardbodem slechts 8 procent.

Hij ziet eruit als een rode vlek aan de hemel, maar is bij nader inzien bedekt met ijskappen, vulkanen en kloven.