Komeet

21P/Giacobini-Zinner komt nu dichter bij de aarde dan hij sinds 1959 is geweest.

© JESPER GRØNNE, HVADIHIMLEN.DK

Kleine komeet heeft een staart van miljoenen kilometers lang

De komeet 21P/Giacobini-Zinner is nu dichter bij de aarde dan hij in ruim 50 jaar is geweest. En met wat kosmische mazzel kun je hem met het blote oog zien.

6 september 2018 door Jesper Grønne

In september kun je de eerste komeet zien die bezoek kreeg van een sonde.

De komeet 21P/Giacobini-Zinner was in 1985 de bestemming van de International Cometary Explorer, de sonde van ESA en NASA die metingen in de staart van de komeet verrichtte.

Die hielpen wetenschappers begrijpen hoe zonnewinden de atmosfeer van kometen beïnvloeden.

Komeet brengt meteorenzwerm voort

21P/Giacobini-Zinner heeft een diameter van maar 2 kilometer en bestaat vooral uit ijs met wat gruis.

Net als andere kometen heeft hij twee staarten.

De ene is een roodachtige stofstaart, de andere is een blauwige gaspluim die ontstaat als de zonnewind gas wegblaast van de komeet.

De staarten duiken op als de komeet de zon nadert en kunnen miljoenen kilometers lang zijn.

In oktober stuit de aarde altijd op de resten van 21P/Giacobini-Zinner, die verbranden in de atmosfeer en leiden tot de Draconiden, een meteorenzwerm.

Komet

21P/Giacobini-Zinner komt om de 6,6 jaar vlak bij de zon.