Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Exoplaneet vergroot kans op onbekende planeet in zonnestelsel

Een exoplaneet op 336 lichtjaar van ons is in kaart gebracht. De uitkomst steunt de theorie dat ons eigen zonnestelsel een nog onontdekte planeet kent.

M. Kornmesser/Hubble/ESA

Decennia zijn astronomen al op zoek naar de onbekende Planeet 9 in het zonnestelsel. Volgens de theorie staat hij 13-26 keer zo ver van de zon als de buitenste bekende planeet, Neptunus.

Planeet 9 is nog nooit waargenomen, maar de baan van zes kleine hemellichamen aan de rand van het zonnestelsel lijkt te worden beïnvloed door de zwaartekracht van een onbekend object, zo’n 10 keer zo zwaar als de aarde.

Zes hemellichamen verraden Planeet 9

De theorie over een Planeet 9 aan de rand van het zonnestelsel is gebaseerd op observaties van de banen (blauw) van zes objecten in de Kuipergordel. Die zijn alleen te verklaren door de zwaartekracht van een groter object met een elliptische baan (rood), ver buiten de baan van Neptunus (geel).

Als Planeet 9 bestaat, ziet hij er waarschijnlijk zo uit:
Type: Gasplaneet
Diameter: 2-4 keer die van de aarde
Massa: 10 keer die van de aarde of 0,6 keer die van Neptunus.
Afstand tot de zon: 400-800 keer die van de aarde
Baan: 10.000-20.000 jaar

Het zwakke punt van de theorie over Planeet 9 is dat het onwaarschijnlijk werd geacht dat zo’n grote planeet zo ver van de zon in een stabiele baan kan komen. Maar nu blijkt uit observaties van een exoplaneet op 336 lichtjaar van ons dat het wel kan.

Exoplaneet doet denken aan Planeet 9

Deze exoplaneet, HD 106906 b, draait om een dubbelster van slechts 15 miljoen jaar oud.

Onderzoekers van de University of California in de VS volgen de planeet sinds 2004 en constateren dat zijn baan elliptisch en stabiel is en dat hij gemiddeld 25 keer zo ver van de dubbelster staat als Neptunus van de zon. Dat is net zo’n soort locatie als Planeet 9 kan hebben in ons zonnestelsel.

Te groot voor zijn locatie

HD 106906 b is 11 keer zo groot als Jupiter. Zulke grote planeten kunnen niet zo ver van hun ster ontstaan, en daarom hebben de onderzoekers een scenario bedacht dat verklaart hoe de exoplaneet in zijn baan is beland.

Jonge planeet werd gedeporteerd

De exoplaneet HD 106906 b ontstond waarschijnlijk dicht bij zijn dubbelster en is later weggeslingerd. Dat kan ook zijn gebeurd met een onbekende planeet in ons zonnestelsel.

Het kan zijn dat de zwaartekracht van de dubbelster hem wegslingerde in een spiraalbeweging, en dat een passerende derde ster hem vervolgens in een stabiele baan heeft gebracht.

Volgens de onderzoekers kan dat ook met Planeet 9 zijn gebeurd in de jeugd van het zonnestelsel, kort nadat de planeten werden gevormd.