Nieuw bewijs voor maanwater

Onderzoekers hebben concreet bewijs gevonden van water op de maanbodem

NASA

Schaduwrijke kraters aan de polen van de maan zitten vol met ijs. Dat ontdekten Amerikaanse onderzoekers met een spectrometer, die de mineralen op het maanoppervlak in kaart brengt.

Water is cruciaal voor een eventuele permanente maanbasis.

.

© PNAS

Meer over de maan ...

Al is hij maar een slordige 384.000 kilometer van ons verwijderd, de oude maan zit nog vol verrassingen. Hier een greep uit het laatste nieuws op het gebied van het maanonderzoek.

• Magneten laten ‘maankrullen’ wervelen

Volgens onderzoekers ontstaan de mysterieuze lichte patronen in het maanstof doordat deeltjes in de zonnewind worden beïnvloed door magneten. Die zouden ruim 3 miljard jaar geleden zijn gevormd, toen de maan actieve vulkanen had. In de hitte gaven mineralen ijzer af, dat door het magnetisch veld werd gemagnetiseerd.

• Telescoop richt blik op broertjes van de maan

Planetoïden die langs de aarde razen, worden soms gevangen in onze zwaartekracht, als een soort tijdelijke maantjes. Er draaien er altijd een of twee rond de aarde. Binnenkort worden de samenstelling en herkomst ervan onderzocht met de telescoop LSST in Chili. De maantjes kunnen een doel worden voor ruimtemijnbouw.

• Maanstof is gevaarlijk voor menselijke cellen

Maanstof blijkt gevaarlijk voor ons te zijn, waarschijnlijk doordat de deeltjes zo klein zijn dat ze barrières in ons weefsel passeren. 90% van de longcellen van mensen en de hersencellen van muizen die werden blootgesteld aan kunstmatig maanstof – zeer droge deeltjes van een paar micrometer – ging dood.