Maanoppervlak en aarde gezien vanuit Apollo 11, 1969
theme

THEMA: Mens herovert de maan

Op 21 juli 1969 zette de mens de eerste voetafdruk in het maanstof. Sindsdien trad een handjevol astronauten in de voetsporen van Neil Armstrong, maar in 1972 was het voorbij. Sinds het laatste bemande vaartuig de maan verliet, heeft het hemellichaam 48 jaar lang geen bezoek gehad. In 2024 gaan we echter terug naar de maan in het kader van het Artemis-programma van NASA, en deze keer moet er een permanente basis tussen de meteorietenkraters komen.

NASA/JSC
NASA wil permanente kolonie vestigen op de maan

NASA wil permanente kolonie vestigen op de maan

Vanaf 2021 gaan boormachines, rovers en stofzuigers naar de maan om apparatuur te testen, naar water te zoeken en mogelijke woonplaatsen te verkennen. Het doel is een maankolonie te bouwen voor het decennium voorbij is.

Nieuwe metingen: Sterke straling is uitdaging voor maanreizen

Nieuwe metingen: Sterke straling is uitdaging voor maanreizen

Voor het eerst hebben wetenschappers nauwkeurige metingen verricht van de kosmische straling op het maanoppervlak. Het blijkt dat de astronauten tijdens komende missies worden blootgesteld aan straling die 200 keer zo krachtig is als op aarde.

Nokia legt wifi aan op de maan
Astronaut filmt op de maan in Artemis-ruimtepak

Nokia legt wifi aan op de maan

Astronauten die met elkaar bellen en internetten. Dat kan realiteit worden als het draadloze netwerk van Nokia op de maan over een paar jaar af is.