Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Maan, John Young, Apollo 16

Maan heeft nooit een magnetisch veld gehad

Uit nieuwe analyses van in de jaren 1970 verzamelde maanstenen blijkt dat de maan geen magnetisch veld heeft gehad. Dat is gunstig voor toekomstige maanmissies.

NASA

49 jaar nadat de laatste astronaut de maan verliet, zetten nieuwe analyses van monsters die tijdens NASA’s Apollomissies zijn verzameld onze ideeën over de geologische geschiedenis van de maan op hun kop.

Anders dan de aarde heeft de maan geen magnetisch veld, dat bescherming biedt tegen kosmische straling.

Maar toen astrogeologen in de jaren 1970 de maanstenen analyseerden die Apollo-astronauten hadden meegenomen, concludeerden ze dat dit circa 3,7 miljard jaar terug wel het geval was.

Maan, geologie

De eerste analyses van in 1972 op de maan verzamelde monsters wezen uit dat de maan ooit een krachtig magnetisch veld had. Nu blijkt dat dat niet klopt.