Marius Hills Skylight
© NASA/GSFC/Arizona State University
Heelal - De maan

Enorme lavatunnel lijkt gemaakt voor een maanbasis

Een Japans onderzoeksteam heeft op de maan een onderaardse grot gevonden die ideaal is voor de bouw van een maanbasis. Hier zou de basis beschermd zijn tegen de moeilijke omstandigheden ter plaatse.

De temperatuur schommelt tussen -153 en 123 °C, de ioniserende deeltjesstraling kan je in korte tijd fataal worden en er slaan regelmatig grote meteorieten in.

De maan is een onherbergzame plek om te verblijven, zelfs als je een ruimtepak draagt.

Een nieuwe ontdekking geeft echter hoop voor de bouw van een maanbasis op een locatie die beschermd is tegen de vijandige omstandigheden op het oppervlak.

Stenen dak biedt beschutting

Onderzoekers van het Japanse ruimteagentschap JAXA hebben een enorme grot ontdekt onder het maanoppervlak.

De grot, die de naam Marius Hills Skylight heeft gekregen, is een zogeheten lavatunnel en werd miljarden jaar geleden gevormd, toen de maan nog geologisch actief was.

Een maanbasis zou in deze grot beschut zijn tegen meteorietinslagen, terwijl het natuurlijke stenen dak de basis zou beschermen tegen een groot deel van de kankerverwekkende straling waar de maan aan blootstaat.

Een potentiële basis kan onder andere worden gebruikt als springplank voor raketten die afgelegen gebieden in het zonnestelsel moeten onderzoeken.

Sonde vond grot

De grot is in kaart gebracht met behulp van data van de Japanse sonde SELENE. De radar van dit vaartuig stelde vast dat de Marius Hills Skylight een grote lavatunnel is.

Door de data van de SELENE te vergelijken met door NASA uitgevoerde zwaartekrachtmetingen op de maan, kon het onderzoeksteam vaststellen hoe groot de grot was en of er instortingsgevaar bestond.

De conclusie is dat de grot een ideale locatie is voor een maanbasis.

Er zijn nog geen concrete plannen voor een maanbasis, maar de ESA en een aantal particuliere ondernemingen onderzoeken de mogelijkheden om de maan binnen afzienbare tijd opnieuw een bezoek te brengen.