De maan

De aarde heeft slechts één maan: de maan. Veel andere planeten hebben meer manen. De maan is van groot belang voor de aarde en vormt een van de fraaiste hemellichamen die we met het blote oog kunnen waarnemen. Maar wat is er zo uniek aan onze maan? En wie was de eerste mens op de maan? Op deze vragen vind je hier het antwoord: Wetenschap in Beeld heeft de beste artikelen over de maan bijeengebracht. Steek iets op over de maan en blijf op de hoogte van de nieuwste ontdekkingen.

De maan - Mensen op de maan

Er zijn zes keer mensen op de maan geweest. Zij hebben wetenschappelijke experimenten uitgevoerd op de maan en grote hoeveelheden maanstenen en -stof mee terug naar de aarde genomen.

Feiten over de maan

Feiten over de maan

De temperatuur op het oppervlak van de maan wisselt sterk. Overdag kan het er wel 100 °C worden, en ’s nachts daalt de temperatuur tot -200 °C. De maannachten zijn zo koud omdat de maan geen atmosfeer heeft die de warmte vasthoudt als de zon ondergaat.

De baan van de maan en die van de aarde zijn zodanig met elkaar verweven dat de maan altijd met dezelfde kant naar de aarde staat.

De gemiddelde afstand tot de maan is 384.405 km, en de maan heeft een diameter van 3474 km.

De fasen van de maan

De maanfasen zijn gedefinieerd op basis van de stand van de maan ten opzichte van de aarde en de zon. De maan kent vier fasen: nieuwe maan, wassende maan, volle maan en afnemende maan.

De eerste mens op de maan

De eerste mens op de maan

In juli 1969 zette astronaut Neil Armstrong de eerste stappen op de maan.

‘Eén klein stapje voor een mens, een gigantische sprong voor de mensheid’ – aan de gevleugelde woorden van Neil Armstrong vanaf de maan ging acht jaar van voorbereidingen vooraf. 400.000 mensen maakten de verwezenlijking van deze droom mogelijk.

In totaal zijn er zes maanlandingen geweest, en de maan is tot nu toe het enige andere hemellichaam dat door mensen is bezocht.

De astronauten die op de maan zijn geweest, voerden er wetenschappelijke experimenten uit en brachten in totaal 382 maanstenen en maanstof mee terug naar de aarde. Met de maanstenen worden nog steeds wetenschappelijke proeven gedaan.

Lees meer over De maan