Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Grote zoogdieren leven vooral in de nationale parken van Afrika, maar zo hoeft het niet te zijn.

© SHUTTERSTOCK
Heelal - Aarde

Zo zou het dierenleven zich ontplooien zonder mensen

De Afrikaanse savannedieren zouden veel talrijker zijn en op meer plekken op aarde voorkomen als de mens er niet was.

Een aardbol zonder mensen zou er grotendeels uitzien als de Afrikaanse nationale parken met hun rijke dierenleven.

Dat blijkt uit een onderzoek waarbij wetenschappers van de universiteit van Aarhus in Denemarken voor het eerst hebben gesimuleerd hoe de zoogdieren over de wereld zouden zijn verdeeld als de mens niet had bestaan.

De grote zoogdieren zouden volgens de onderzoekers waarschijnlijk over bijna de hele wereld verspreid zijn. Vooral Noord- en Zuid-Amerika hadden dan een veel rijker dierenleven gekend.

Mensen verspreiden zich ten koste van dieren

Uit de berekeningen van de wetenschappers blijkt dat er bijvoorbeeld 45 soorten grote zoogdieren in Zuid-Amerika zouden hebben geleefd, en niet slechts vijf, zoals nu het geval is.

Alleen in Afrika zijn zo veel soorten grote zoogdieren, waaronder olifanten, nijlpaarden en neushoorns.

De oorzaak is dat Afrika de enige plek op aarde is waar de mens nog niet de meeste grote dieren heeft uitgeroeid.

Afrika is laatste toevluchtsoord voor zoogdieren

Een nieuw onderzoek wijst uit dat de grote zoogdieren in Afrika best verder naar het noorden toe zouden kunnen gedijen. Het onderzoek richt zich op het aantal soorten van minimaal 45 kilo.

Zonder mensen

Met mensen

• In een wereld zonder mensen zouden er meer grote dieren voorkomen in Texas, VS, dan in het nationaal park Serengeti in Tanzania. Zuid-Amerika zou geen vijf grote zoogdiersoorten tellen, maar 45.
  • Op de echte wereldkaart is te zien dat alleen Afrika vandaag de dag een bepaalde soortenrijkdom kent. Zonder de mens zouden er ook in Nederland en België olifanten en neushoorns hebben kunnen leven.