© Shutterstock & MIKKEL JUUL JENSEN
Heelal - Aarde

Is er altijd evenveel water op aarde?

Is de totale hoeveelheid water op aarde altijd hetzelfde, of kan er water ontsnappen naar het heelal?

De totale hoeveelheid water wisselt al sinds het ontstaan van de aarde en dat is nu nog zo. De schommelingen zijn echter wel afgenomen.

Het water vormt een kringloop, waarin het constant wisselt tussen reservoirs: rivieren, meren, zeeën, de atmosfeer, gletsjers en grondwater.

Onderweg verandert het van toestand – vast, vloeibaar en gasvormig – maar dat heeft geen invloed op de totale hoeveelheid water.

Vulkanen geven nieuw water

Vulkanen brengen echter wel voortdurend nieuw water naar het aardoppervlak. Water op meer dan 50 kilometer diepte wordt niet gezien als onderdeel van de waterkringloop, dus als er water uit de diepte omhoog komt, neemt de hoeveelheid water op aarde toe.

Dat water kan al sinds het ontstaan van onze planeet in de kern gezeten hebben, maar het kan ook onder de tektonische platen vandaan komen.

Wanneer de platen omlaag getrokken worden door de tektoniek, smelten ze en komt er water vrij, dat in de aardkern blijft zitten.

Daarnaast komt er water bij als er meteoren inslaan.

Aarde verliest waterstof

We krijgen echter niet alleen stoffen uit de ruimte, we raken ze er ook aan kwijt. Het gaat dan voornamelijk om waterstof, waar we 3 kilo per seconde van verliezen.

Het verlies van deze moleculen is van invloed op de hoeveelheid water omdat water uit één zuurstof- en twee waterstofatomen bestaat.

Als er waterstof uit de dampkring verdwijnt, raken we dus een van de bouwstenen van water kwijt. Als het in hetzelfde tempo doorgaat, zal de aarde over drie miljard jaar helemaal droog zijn.

Ruimte geeft en neemt water

Dankzij de ruimte en de geologie van de aarde zelf is onze planeet zo nat.

Meteoren, vulkanen en het aardmagnetisch veld beïnvloeden de hoeveelheid water die zich op aarde bevindt.