Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Door verdwijnend water klopt geologische rekensom niet meer

Wetenschappers proberen te achterhalen hoeveel water er in het binnenste van de aarde verdwijnt. Maar hun onderzoek roept meer vragen op dan het beantwoordt.

NASA

Na geologisch onderzoek lijkt de waterrekensom op aarde niet meer te kloppen.

Het water op onze planeet maakt deel uit van diverse kringlopen, waarvan de bekendste die tussen de oceanen en de dampkring is.

Er is echter ook een kringloop waarbij water uit de oceanen diep de aardkorst en de aardmantel in getrokken wordt als de tektonische platen onder elkaar duiken. Via vulkaanuitbarstingen keert het terug naar de oppervlakte.

Wetenschappers zoeken in diepste kloof op aarde

Geologen van de Amerikaanse Washington University rekenden uit hoeveel water er in de aardkorst verdwijnt via de Marianentrog, de diepste onderzeese kloof.

Deze ligt tussen Azië en Australië in de breukzone waar de Pacifische Plaat onder de Filipijnse Plaat duikt.

De onderzoekers gebruikten data van seismische sensoren, die meten hoe snel drukgolven van een aardbeving zich door de aarde voortplanten. De snelheid van de golven kan aantonen hoeveel water de gesteentelagen bevatten.

Drie biljoen – of drie duizend miljard – liter zeewater verdwijnt er in de loop van een jaar in het binnenste van de aarde, blijkt uit geologisch onderzoek.

De geologen berekenden dat er vier keer zo veel water via de Marianentrog in de bodem verdwijnt als ze hadden gedacht.

Vertaald naar wereldwijde verhoudingen wil dat zeggen dat de hele aarde in de loop van een miljoen jaar drie triljoen liter water aan de oceanen onttrekt.

De rekensom klopt niet

Dat komt echter niet overeen met de berekeningen van de hoeveelheid water die door vulkanen naar de oppervlakte worden gebracht.

Die twee moeten in balans zijn, anders zouden de oceanen leeglopen. De onderzoekers concluderen daarom dat er nieuw onderzoek nodig is om de rekensom te laten kloppen.