Chemicaliën die de ozonlaag afbreken stromen van de evenaar naar de polen. Ze liften mee op de poolwervel, een ring van snel roterende lucht rond de Zuidpool.
Heelal - Aarde

De ozonlaag herstelt zich

Het enorme gat in onze atmosfeer neemt eindelijk af. En nu heeft NASA bewijzen dat deze gunstige ontwikkeling het gevolg is van een vruchtbare internationale samenwerking.

Het beruchte gat in de ozonlaag trekt langzaam dicht. En NASA heeft onlangs aangetoond dat deze gunstige ontwikkeling een gevolg is van menselijk handelen.

Uit de metingen van de ruimtevaartorganisatie blijkt dat het niveau van schadelijke chloormoleculen in de ozonlaag daalt en dat het gat daardoor aan het krimpen is.

Het is voor het eerst dat wetenschappers met metingen van de chemische balans in de ozonlaag vastgesteld hebben dat het herstel proportioneel is met een daling van het type gassen dat nu niet meer gebruikt mag worden.

Koelkasten tastten de ozonlaag aan

In 1985 kwamen wetenschappers erachter dat onze levensstijl funest was voor de ozonlaag.

De zon dreigde met zijn stralen onze huid te verbranden, onze ogen aan te tasten en gewassen te beschadigen.

Gelukkig werd de oorzaak snel achterhaald. Het gat in de ozonlaag groeide omdat het werd gevoed door chloor uit zogeheten CFK-gassen, die toen werden gebruikt in koelkasten en spuitbussen.

Chloor onttrekt zuurstofatomen aan ozon en zet het zo om in zuurstof. Ozon blokkeert schadelijke uv-straling waardoor die niet door de atmosfeer kan dringen, maar zuurstof houdt de zonnestralen niet tegen.

Er was dan ook internationale samenwerking geboden, en in 1989 trad het Montrealprotocol in werking, waarmee CFK’s verboden werden.

Satelliet houdt dampkring in de gaten

Sindsdien houden onderzoekers de aangetaste ozonlaag in de gaten, en nu is hij zich dus aan het herstellen.

NASA kreeg hulp van de satelliet Aura. Sinds 2004 meten de instrumenten van Aura de samenstelling van de dampkring.

Uit de metingen blijkt dat de hoeveelheid ozon die ’s winters wordt afgebroken boven de Zuidpool 20% lager ligt dan in 2005.