Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Heelal - Aarde

Binnenkern van de aarde heeft nog een kern

Onderzoekers die keken hoe aardbevingsgolven door het binnenste van de aarde trekken, deden een spectaculaire ontdekking: in de kern zit nog een kern.

Aardkern bevat nog een kern

De wetenschap weet meer van verre planeten als Mars en Jupiter dan van de kern van onze eigen aardbol. Maar met een nieuwe techniek kunnen geologen met behulp van ultrageluid de kern onderzoeken zoals artsen patiënten kunnen doorlichten.

Geologen van de University of Illinois in de VS en van de universiteit van Nanjing in China deden een spectaculaire ontdekking: de binnenkern van de aarde is niet de echte kern, maar heeft zelf ook weer een kern.

Aardkern leert ons meer over ontwikkeling van de aarde

Ze scanden het binnenste van de aarde met behulp van seismische aardbevingsgolven, die helemaal door de aarde naar de kern en weer terug gaan. Zo ontdekten ze dat de ijzerdeeltjes in de buitenste binnenkern een noord-zuidoriëntatie hebben, en de ijzerdeeltjes in de binnenste binnenkern een oost-westoriëntatie.

1: Korst 2: Mantel 3: Buitenkern 4: Binnenkern A: Binnenste binnenkern B: Buitenste binnenkern

Met die kennis hopen de onderzoekers wijzer te worden over de ontwikkeling van de aarde en de manier waarop de aardkern reageert op het aardmagnetisch veld, dat ons tegen straling uit de ruimte beschermt.

Binnenste van de aarde is complex