theme

THEMA: Het krioelt mogelijk van het leven op Venus

In het dichte wolkendek boven onze gloeiend hete buurplaneet zijn gassen ontdekt die mogelijk van levende organismen stammen. Als er inderdaad leven schuilgaat in de zure wolken, is de aarde niet uniek – en krioelt de rest van het heelal wellicht ook van leven.

NASA vond 40 jaar geleden mogelijk teken van leven op Venus
Zonnestelsel

NASA vond 40 jaar geleden mogelijk teken van leven op Venus

Bij een NASA-missie in 1978 bespeurde een sonde mogelijk al sporen van het gas fosfine in de dichte atmosfeer van onze zusterplaneet – zonder dat iemand het doorhad.

Venus: De warmste planeet
Zonnestelsel

Venus: De warmste planeet

Wist je dat de planeet Venus de warmste planeet in het zonnestelsel is en dat een etmaal op Venus langer dan een jaar duurt? Lees hier nog veel meer feiten over Venus.

Nu gaan we de adem van aliens meten
Leven op andere planeten

Nu gaan we de adem van aliens meten

Er is water gevonden op een aardeachtige planeet en de jacht op leven begint. Nieuwe telescopen meten van alles, van licht van planten tot ruimteschepen.

Het leven ontstond in een poel

Het leven ontstond in een poel

4 miljard jaar geleden kwamen eiwitten, vet en RNA bijeen in een poel. Nieuw onderzoek toont aan dat deze drie bouwstenen van het leven hier de perfecte omstandigheden vonden om samen de kiem van het leven te vormen. Ook voor dat van jou.

Wetenschappers maken leven in het lab
Natuur

Wetenschappers maken leven in het lab

Wat is leven? De wetenschap weet het niet, want we kennen alleen dat op aarde. Nu willen onderzoekers kunstmatig leven creëren om leven in de ruimte beter te kunnen identificeren.

Vier giganten kunnen de telescoop van de toekomst worden
Telescopen

Vier giganten kunnen de telescoop van de toekomst worden

In de jaren 2030 zien we óf het ontstaan van het heelal, óf vinden we leven in de ruimte. Het hangt er allemaal van af voor welke gigantische supertelescoop de Amerikaanse wetenschapsacademie kiest.