Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Adelaarsnevel

NASA

Heelal - Telescopen

Hubble brengt ons 12 nieuwe, adembenemende foto’s uit de ruimte

Sterrennevels, spiraalsterrenstelsels en enorme clusters. De Hubbletelescoop is druk bezig met het fotograferen van de objecten in de zogeheten Messiercatalogus en heeft net 12 nieuwe foto’s aangeleverd uit de ruimte.

Halverwege de 18e eeuw was de Franse astronoom Charles Messier op zoek naar kometen. Met de apparatuur uit die tijd waren ze moeilijk te vinden, dus het was een ingewikkeld karwei.

In 1758 stuitte hij op een object dat er door zijn telescoop uitzag als een komeet, maar het niet kon zijn. Het object verplaatste zich namelijk niet.

Messier noteerde zijn vondst als een waarschuwing voor collega-astronomen: verwar dit object niet met een komeet.

Komeet was sterrennevel

Er doken meerdere vergelijkbare objecten op. Ook deze noteerde Messier in zijn aantekeningen, die later bekend zouden worden als de Messiercatalogus.

Wat de objecten waren, wist hij niet. Maar bij zijn dood in 1817 had hij 103 objecten geregistreerd in zijn catalogus.

Sindsdien zijn de objecten geïdentificeerd, waarbij bleek dat ze bestaan uit allerlei verschillende astronomische verschijnselen, zoals sterrennevels, sterrenstelsels en sterrenhopen. Het eerste object dat hij ontdekte, M1, was de zogeheten Krabnevel.

Van 64 naar 76

De Hubbletelescoop werd in 1990 in gebruik genomen en fotografeert sindsdien de objecten in de Messiercatalogus.

Tot voor kort waren er 64 foto’s beschikbaar, maar NASA heeft zojuist 12 nieuwe foto’s aan de catalogus toegevoegd.

Hieronder vind je enkele van de mooiste beelden uit de catalogus:

Krabnevel

M1 – Krabnevel: Resten van een heftige supernova.

Lagunenevel

M8 – Lagunenevel: Een enorme stofwolk op 5200 lichtjaar van ons vandaan, die een sterrenhoop huisvest.

Adelaarsnevel

M16 – Adelaarsnevel: Een stofwolk waarin nieuwe sterren worden gevormd.

Orionnevel

M42 – Orionnevel: De vanaf de aarde dichtstbijzijnde plek waar nieuwe sterren worden geboren, op 1500 lichtjaar afstand.

M62

M62 – Bolhoop: Staat bekend als de bolhoop in ons sterrenstelsel met de meest onregelmatige vorm.

Sigaarstelsel

M82 – Sigaarstelsel: De zwaartekracht van dit buurstelsel beïnvloedt het sterrenstelsel zodanig dat dit aan de lopende band nieuwe sterren produceert. Nabij het centrum van het stelsel worden 10 keer zo veel sterren gevormd als in de hele Melkweg.

M88

M88 – Spiraalsterrenstelsel: In het centrum van dit stelsel is een superzwaar zwart gat ontdekt met een massa van 110 keer die van de zon. Het sterrenstelsel bevat ongeveer 400 miljard sterren.

M95

M95 – Spiraalsterrenstelsel: De spiraalvormige armen bulken van de jonge sterren, die blauw oplichten.

Sombreronevel

M104 – Sombreronevel: Deze foto is samengesteld uit heel veel verschillende beelden. Daardoor zie je ongelooflijk veel details van dit sterrenstelsel, dat op 28 miljoen lichtjaar afstand staat.

Op de website van NASA kun je op ontdekkingstocht gaan door de rest van de 76 Messierobjecten.