Alienjager gaat met pensioen

De Spitzertelescoop van NASA gaat met pensioen. Na 16 jaar trouwe dienst heeft de telescoop zijn oorspronkelijke missie geheel voltooid: unieke infraroodbeelden van het heelal maken en ons de kans geven delen van de ruimte te zien die voor andere optische telescopen verborgen bleven.

NASA/JPL

Het hart van de Melkweg, het sterrenstelsel Messier 106, de interstellaire Orionnevel en de breedste ring van de planeet Saturnus.

De catalogus met fascinerende ruimtefoto’s van de Spitzertelescoop is ellenlang. Maar nu wordt hij dichtgeslagen. Op 30 januari 2020 gaat de Spitzer met pensioen.

NASA heeft al een tijdje communicatieproblemen met de telescoop en besloot daarom te stoppen met de Spitzer.

De telescoop was onderdeel van het ruimteprogramma Great Observatories, samen met drie andere supertelescopen: de ruimtetelescoop Hubble, de gammatelescoop Compton en de röntgentelescoop Chandra.

Telescoop keek rechtstreeks naar planeten

De nu bejaarde telescoop was de laatste binnen het programma die werd gelanceerd. Spitzer bevond zich het kortst in de ruimte, maar zijn onvermoeibare zoektocht naar leven op andere planeten was intens – en vruchtbaar.

De telescoop was namelijk de eerste die exoplaneten rechtstreeks bestudeerde. Toen de Spitzer in 2005 het infrarode licht van de exoplaneet HD 209458 b ofwel Osiris zag, werd er een nieuw tijdperk ingeluid.