Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Telescopen

Observatorium kijkt ’s nachts naar sterren

Telescopen laten ons het heelal zien

De telescoop is rond 1600 uitgevonden in de Nederlanden. In 1609 werd het ontwerp verbeterd door de Italiaanse sterrenkundige Galileo Galilei, die er astronomische verschijnselen mee observeerde. Zo was Galilei de eerste die met een telescoop de fasen van Venus, de ringen van Saturnus en de vier grootste manen rond Jupiter waarnam. Sindsdien heeft de telescoop zich sterk ontwikkeld, en nu wordt hij gebruikt om het zonnestelsel te bestuderen en te zoeken naar exoplaneten verder in de Melkweg. Ga op ontdekking in onze artikelen en lees meer over de enorme rol die telescopen spelen bij de verkenning van de ruimte.

Hubbletelescoop in actie