Melkweg verlicht nachtelijke hemel

TIPS VOOR DE ZOMER: Op dit moment is het centrum van ons sterrenstelsel zichtbaar boven de horizon. Dit centrum bestaat uit maar liefst 10 miljard oeroude en felle sterren.

OVER HET CENTRUM VAN DE MELKWEG

Het centrale deel van ons sterrenstelsel, de Melkweg, is tegen het einde van de zomer als een lichtgevende band aan de hemel te zien.

Het galactische centrum bevat tot wel 20 procent van alle massa in ons sterrenstelsel en is in feite een grote schijfvormige zwerm die bestaat uit 10 miljard sterren.

Volgens astronomen is deze cluster ontstaan als gevolg van een botsing met een ander sterrenstelsel, zo’n 8 tot 10 miljard jaar geleden.

Zwerm verbergt zwart gat

undefined

Vier miljoen keer zo zwaar als de zon – achter de miljarden oeroude sterren in het centrum van ons sterrenstelsel zit een enorm zwart gat verborgen.