Sterrenstelsel

Het Andromedastelsel strekt zich uit over 220.000 lichtjaar en is de grootste in de Lokale Groep.

© JPL_CALTECH/NASA

Kosmische buur wordt zichtbaar

Hij is 2,5 miljoen lichtjaar ver weg, maar je kunt hem met het blote oog zien. In november komt de buurman van de Melkweg, het Andromedastelsel, tevoorschijn aan de nachtelijke hemel.

7 november 2018 door Jesper Grønne

In november is de buurman van de Melkweg, het Andromedastelsel, de hele nacht op. Het sterrenstelsel bevindt zich op 2,7 miljoen lichtjaar van de aarde vandaan en is veruit het verste hemellichaam dat je met het blote oog kunt waarnemen.

Met zijn biljoen sterren is het Andromedastelsel niet alleen twee keer zo groot als ons stelsel, de Melkweg, maar ook het grootste stelsel in de Lokale Groep, waar ook de Melkweg onder valt.

Deze groep bestaat uit 30 à 40 sterrenstelsels, dat wil zeggen verzamelingen van sterren die aan elkaar zijn gekluisterd door hun onderlinge zwaartekracht.

De Melkweg en Andromeda zijn vergelijkbaar: het zijn spiraalstelsels en bovendien hebben ze allebei een ring van licht – een halo – om zich heen van bolvormige sterrenhopen die qua uiterlijk en structuur op elkaar lijken

Het buurstelsel van de Melkweg, Andromeda

De Melkweg en Andromeda botsen over 4 miljard jaar. De zwarte gaten in het hart van de stelsels versmelten en de spiraalarmen worden aan flarden gedraaid. Ten slotte ontstaat er een nieuw, elliptisch stelsel rond het nieuwe zwarte gat.