Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Zonnestormen geven een lichtshow hoog in de dampkring

STERRENGIDS: Zonnestormen zenden geladen deeltjes uit, die het magnetisch veld van de aarde raken en de atmosfeer doen oplichten in alle kleuren van de regenboog. Dit verschijnsel wordt noorderlicht genoemd, en je kunt het in een groot deel van West- en Noord-Europa waarnemen.

Over zonnestormen

Het magnetisch veld van de aarde beschermt ons als een schild tegen de straling van de zon.

De botsing van de straling met dat veld kan zichtbaar worden vanaf de aarde in de vorm van het zuider- of noorderlicht.

Dit verschijnsel ontstaat wanneer zonnestormen een golf van deeltjes naar de aarde sturen. Die deeltjes duwen tegen de veldlijnen van het magnetisch veld en genereren zo een stroom geladen deeltjes in de atmosfeer van de aarde.

Het oog is gevoelig voor de groene kleuren aan de nachtelijke lucht, daarom is het noorderlicht vaak groenig van tint.