Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Wilde ster verlicht Cassiopeia’s planeten

De vijf heldere sterren van het sterrenbeeld Cassiopeia maken een grote W aan de hemel, die makkelijk te spotten is in de donkere uren van mei. En je ogen worden vanzelf in de richting geleid van een gebied van de Melkweg vol opvallende sterren en exoplaneten, die dichtbij zijn en mogelijk een atmosfeer hebben.

NASA/JPL-Caltech

Over Cassiopeia

Tycho Brahe ontdekte in 1572 in het sterrenbeeld Cassiopeia een supernova. Hij was de grondlegger van de moderne astronomie, die sindsdien licht heeft geworpen op de vele planeten van Cassiopeia.

Om 14 sterren draaien met zekerheid exoplaneten. Een daarvan, HD 219134 b, is een rotsplaneet met een omlooptijd van drie dagen die 4,5 keer zo massief is als de aarde en slechts 21 lichtjaren ver is.

© NASA/JPL-Caltech

Cassiopeia is voer voor telescopen

Een rotsplaneet die rond de Cassiopeia-ster HD 219134 (geel) draait, biedt een uitgelezen kans om verre planeten te bestuderen.

De planeet HD 219134 b (donkerbruin) is goed te bestuderen vanaf de aarde, want hij trekt voor zijn ster langs en is dichtbij.

Mogelijk heeft hij een atmosfeer, maar voor leven staat hij te dicht bij zijn ster.

Er draaien zeker nog drie andere exoplaneten om de ster, maar HD 219134 b is bijzonder interessant omdat hij voor zijn ster, HD 219134, langs trekt (vanaf de aarde gezien).

Daardoor is hij makkelijk te bestuderen. Waarschijnlijk heeft de planeet zelfs een atmosfeer.

Het sterrenbeeld omvat ook Kappa Cassiopeiae, een blauwe superreus met een diameter van 33 keer die van de zon en een lichtsterkte van 300.000 keer die van de zon.

© NASA/JPL-Caltech

Met een snelheid van 4 miljoen km/h ten opzichte van de buursterren verlaat hij de Melkweg.

Als deeltjes van zijn sterrenwinden botsen met interstellair gas, ontstaat er een schokgolf die met een ruimtetelescoop te zien is als een 12 lichtjaar lange en 1,8 lichtjaar brede brede rode boog.

Sterrengids