Wilde ster verlicht Cassiopeia’s planeten

De vijf heldere sterren van het sterrenbeeld Cassiopeia maken een grote W aan de hemel, die makkelijk te spotten is in de donkere uren van mei. En je ogen worden vanzelf in de richting geleid van een gebied van de Melkweg vol opvallende sterren en exoplaneten, die dichtbij zijn en mogelijk een atmosfeer hebben.

NASA/JPL-Caltech

Over Cassiopeia

Tycho Brahe ontdekte in 1572 in het sterrenbeeld Cassiopeia een supernova. Hij was de grondlegger van de moderne astronomie, die sindsdien licht heeft geworpen op de vele planeten van Cassiopeia. Om 14 sterren draaien met zekerheid exoplaneten.

Een daarvan, HD 219134 b, is een rotsplaneet met een omlooptijd van drie dagen die 4,5 keer zo massief is als de aarde en slechts 21 lichtjaren ver is. Er draaien zeker nog drie andere exoplaneten om de ster, maar HD 219134 b is bijzonder interessant omdat hij voor zijn ster, HD 219134, langs trekt (vanaf de aarde gezien).

Daardoor is hij makkelijk te bestuderen. Waarschijnlijk heeft de planeet zelfs een atmosfeer.