Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Heelal - Sterrenbeelden

Cassiopeia - Zo vind je het sterrenbeeld

GIDS VOOR STERRENBEELDEN: Het sterrenbeeld Cassiopeia heeft de vorm van de letter W en is het hele jaar door te zien vanaf het noordelijk halfrond. Vind het sterrenbeeld Cassiopeia met onze sterrenbeeldengids en leer de hemelkoepel beter kennen.

Het sterrenbeeld Cassiopeia

Het sterrenbeeld Cassiopeia is het op 24 na grootste sterrenbeeld aan de hemel en is het hele jaar door zichtbaar vanaf het noordelijk halfrond.

Het sterrenbeeld is genoemd naar de ijdele Cassiopeia, de vrouw van koning Cepheus van Ethiopië.

Volgens de mythe hadden Cassiopeia en Cepheus een mooie dochter, Andromeda, en Cassiopeia mocht graag opscheppen over haar schoonheid. Maar op een dag ging ze te ver.

Cassiopeia pochte namelijk dat haar dochter veel mooier was dan de dochters van Poseidon, de Nereïden. Daarop stuurde Poseidon uit wraak een zeemonster naar Ethiopië.

De wanhopige Cassiopeia en Cepheus gingen te rade bij een orakel, dat zei dat ze hun dochter moesten opofferen. Daarop werd Andromeda vastgeketend aan een steen om door het zeemonster opgegeten te worden. De Griekse held Perseus greep echter op het laatste moment in en redde haar.

Maar Poseidon was nog steeds uit op wraak en strafte Cassiopeia door haar vast te binden op een stoel aan de hemel.

Cassiopeia schreef supernovageschiedenis

Het sterrenbeeld Cassiopeia bevat twee zogeheten Messierobjecten: astronomische objecten die geen kometen zijn. Het betreft de open sterrenhopen M52 en M103 met respectievelijk 100 en 25 sterren.

Cassiopeia bevat ook de Hartnevel en de Zielnevel. Beide zijn sterrennevels die uit geïoniseerde gassen en stof bestaan en daardoor zelf licht in verschillende kleuren uitstralen.

Daarnaast vormt het sterrenbeeld Cassiopeia het decor van een van de in totaal acht supernova's die in de loop der tijden vanaf de aarde met het blote oog zichtbaar zijn geweest. De ster die een supernova werd, heette SN 1572, en wordt ook wel ‘de ster van Tycho’ genoemd omdat de Deense astronoom Tycho Brahe hem voor het eerst waarnam.

Het sterrenbeeld Cassiopeia bevat onder meer de twee nevels Hartnevel (l) en Zielnevel (r).

Zo vind je het sterrenbeeld Cassiopeia

In dit overzicht staan enkele van de best zichtbare sterren in het sterrenbeeld Cassiopeia.