Spoor van donkere materie in Melkweg

Stromen van sterren aan de rand van de Melkweg (rode pijl) duiden op onzichtbare donkere materie, die ons sterrenstelsel ooit bijeenbracht en het nog steeds bij elkaar houdt.

Ken ikeda madsen & ESA & NASA

Kort na de oerknal, 13,8 miljard jaar terug, klonterde donkere materie samen en trok ze gewone materie aan, die zich verenigde tot de eerste sterren en sterrenstelsels.

Zo luidt het ontstaansverhaal van de Melkweg. Sindsdien is ons sterrenstelsel gegroeid door meer materie en sterren aan te trekken uit de omgeving, zoals van kleine sterrenhopen.

Het bestaan van donkere materie is niet aangetoond, doordat ze geen licht of andere meetbare straling uitzendt.

Donkere materie houdt sterren bijeen

Maar uit berekeningen blijkt dat de Melkweg nu zes keer zo veel donkere als gewone materie moet bevatten, anders zou hij onvoldoende zwaartekracht hebben om de sterren bij elkaar te houden.

Ze zouden dan alle kanten op vliegen.

Door observaties te bestuderen van de satelliet Gaia, die de positie van ruim een miljard sterren in de Melkweg en eromheen in kaart heeft gebracht, ontdekten astronomen van Harvard en Princeton in de VS zichtbare sporen van donkere materie.

Met de satelliet Gaia werden gaten in de sterrenstroom ontdekt. De telescoop LSST moet ze nader onderzoeken.