Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Richt je kijker op de zesvoudige ster van de Steelpan

STERRENGIDS: In mei heb je rond middernacht een goede kans om het sterrenstelsel Mizar te zien, dat in de Steelpan staat.

Over de zesvoudige ster

Op het eerste gezicht lijkt de ster Mizar op de andere in de Steelpan. Maar als je beter kijkt, zie je dat er een dichtbij staat: Alcor.

Alcor en Mizar worden slechts gescheiden door ongeveer een lichtjaar en de twee sterren draaien langzaam rond elkaar.

Mizar en Alcor zijn al sinds de oudheid bekend, maar in de 17e eeuw ontdekten de astronomen dat Mizar zelf tweeledig was.

En rond 1900 zagen ze dat elk van de twee delen van Mizar uit twee sterren bestaat. Mizar is dus een sterrensysteem van vier sterren die om elkaar draaien.

In 2009 bleek ook Alcor uit meerdere sterren te bestaan: een grote, heldere ster en een kleine zogeheten rode dwerg. Alcor en Mizar bevatten dus in totaal zes sterren, waarvan er vijf waarschijnlijk groter zijn dan de zon.

STERRENGIDS