Ontdek Jupiter en zijn vier grootste manen

MAANGIDS: In juni heb je een uitstekende kans om de grootste planeet van het zonnestelsel, Jupiter, te bestuderen, die nu het dichtst bij ons staat in zijn baan om de zon. En krijgen we meer heldere nachten op rij, dan kun je de vier grootste manen om de planeet zien draaien met een verrekijker.

De zon, de aarde en Jupiter staan op een rechte lijn, met de zon en Jupiter aan weerszijden van de aarde. Dit verschijnsel, oppositie geheten, heeft twee grote voordelen wanneer we de planeet
willen bestuderen:

de afstand van de aarde tot Jupiter is minimaal en de planeet is de hele nacht zichtbaar.

79 manen heeft Jupiter. De grootste, Ganymedes, is de grootste maan van het zonnestelsel en groter dan de planeet Mercurius.

Jupiter is de grootste en zwaarste planeet in ons zonnestelsel: hij weegt ruim dubbel zoveel als alle andere bij elkaar. En hij heeft ook nog eens de meeste manen van alle planeten in het zonnestelsel.

Astronomen blijven zelfs nieuwe manen vinden – 15 stuks in 2015, twee in 2016 en tien in 2018 – en nu is het aantal bekende manen 79.

Grote manen met verrekijker te zien

De recentelijk ontdekte manen zijn echter zo miniem dat ze alleen met krachtige telescopen te zien zijn.

De vier grootste manen – Europa, Io, Ganymedes en Callisto – zijn dan weer zo groot dat we ze al met een verrekijker kunnen waarnemen. Ze werden ontdekt door Galileo Galilei in 1610 en worden daarom de Galileïse manen genoemd.

Het oppervlak van de Jupiter-maan Io is getekend door vele vulkanen. De maan is het hemellichaam met de meeste vulkanische activiteit van het zonnestelsel, en de vulkanen spuwen hun materiaal meer dan 400 kilometer de ruimte in.