Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Ontdek de vele geheimen van Zwaan

STERRENBEELD: Het sterrenbeeld Zwaan geeft een show met heldere sterren, supernovaresten en enorme rode gasnevels. En rond 22 mei zijn de omstandigheden om dit alles te zien optimaal.

Over Zwaan

Op het noordelijk halfrond is Zwaan een van de helderste sterrenbeelden. Vooral de ster Deneb, die de staart van de zwaan vormt, is goed te herkennen.

Deneb is 1500 lichtjaren ver, maar doordat het een van de felste sterren in de Melkweg is – met 200.000 keer zo fel licht als dat van onze zon – staat hij helder aan de hemel.

In de rechtervleugelpunt van de zwaan vind je het dubbelstersysteem Mu Cygni, en in het midden van de vleugel de resten van een 5000 jaar oude supernova: de Sluiernevel.

Maar het indrukwekkendst zijn de enorme rode gasnevels, de Noord-Amerikanevel en de Pelikaannevel, midden in het ‘lijf’ van de Zwaan.

De Noord-Amerikanevel dankt zijn rode kleur aan waterstofatomen, die zijn geladen met energie uit de uv-straling van de sterren.