Enorme letter verschijnt aan de hemel

STERRENGIDS: Half november gaat een deel van de sterrenhemel op zwart. De sterrennevels B142 en B143 – samen Barnards E genoemd – blijven echter zichtbaar. Door hun dichtheid komt er geen licht van de achterliggende sterren door en zijn ze als zwarte vlek aan de hemel te zien.

Chris Cook/NASA

Over de sterrennevels

Halverwege de maand november zijn er in zeer dichte gebieden vol met stof en gas buiten het zonnestelsel donkere sterrennevels te zien.

Deze zenden geen licht uit en zijn daarom alleen zichtbaar doordat ze het licht van de sterren daarachter blokkeren.

In deze donkere nevels ontstaan sterren, dus ze bevatten moleculaire verbindingen waaruit sterren bestaan, zoals waterstof en helium. Meestal vormen ze zich uit de resten van een supernova- of hypernova-explosie.

Hoewel de gebieden er leeg uitzien, vormen ze de meest compacte delen van de gigantische moleculaire nevels, die bestaan uit dicht opeengepakte stof- en gasdeeltjes. De stofdeeltjes zijn veelal nog geen micrometer groot, en sommige deeltjes blokkeren het zichtbare licht vanwege hun omvang.

De inhoud van de sterrennevels bepaalt hoe wij ze op aarde zien. Er zijn verschillende typen, maar deze drie komen het meest voor.