Kleurrijke sterrennevel

Een enorm oog – met een doorsnede van 27 miljoen miljoen kilometer – staart ons aan vanuit het heelal. Maar schijn bedriegt: het gaat om de resten van een dode ster, die laten zien hoe het ook met onze zon zal aflopen. Dus pak je verrekijker om het lot van het zonnestelsel te zien.

M. Meixner and P. McCullough (STScI), C.R. O’Dell (Vanderbilt University)/ESA/NASA

Over de Helixnevel

Circa 700 lichtjaar van de aarde staat de Helixnevel: een bonte sterrennevel met de vorm van een oog. De afstand tot de nevel is relatief kort gezien de totale afmeting van ons sterrenstelsel van ongeveer 200.000 lichtjaar.

Daarom is de Helixnevel tot in detail bestudeerd. Uit onderzoek blijkt dat het om een zogeheten planetaire nevel gaat: een sterrennevel die is ontstaan toen een middelgrote ster aan zijn eind kwam.

Grote sterren sterven als supernova, maar middelgrote sterren, waar onze zon een voorbeeld van is, gaan op een andere manier ten onder.

Infrarood licht toont binnenste

undefined

Onderzoekers kunnen in de Helixnevel kijken door het infrarode licht te meten dat hij uitzendt.