Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Duizenden sterren zitten op een kluitje

STERRENGIDS: In de nacht van 21 op 22 juni zijn de 3000 sterren van de Wilde-eendcluster ofwel Messier 11 zichtbaar. De sterren, die 316 miljoen jaar geleden zijn gevormd, worden bij elkaar gehouden door een sterke zwaartekracht. Maar over een paar miljoen jaar drijven ze weer uit elkaar.

Om Messier 11

2900 sterren op een kluitje – die kun je nu zien met een verrekijker. De sterrenhoop Messier 11 is een van de meest compacte open sterrenhopen van de Melkweg.

Hij wordt ook wel de Wilde-eendcluster genoemd, omdat hij door een kleine telescoop gezien een driehoekige vorm heeft die doet denken aan die van een vlucht wilde eenden.

Sinds de sterren van Messier 11 zo’n 316 miljoen jaar geleden ontstonden, worden ze al bijeengehouden door de zwaartekracht.

Maar net als in andere open sterrenhopen trekken de sterren langzaam van elkaar weg, en over enkele miljoenen jaren zullen ze elkaar moeten loslaten.

Alle sterren in de hoop zijn even oud, maar astronomen hebben in 2018 ontdekt dat sommige sneller ouder worden dan andere doordat ze langzamer om zichzelf draaien.

Gids voor Messier 11