Duizenden meteoren verven de hemel

De komeet Swift-Tuttle is het grootste object dat regelmatig langs de aarde scheert. En op dit moment raast onze planeet door de resten die de komeet heeft achtergelaten. Dat veroorzaakt de meest spectaculaire meteorenregen van het jaar, die zijn hoogtepunt bereikt in de nacht van 12 op 13 augustus.

De komende twee nachten veroorzaakt de grootste meteorenzwerm van het jaar, de Perseïden, een spectaculaire lichtshow aan de nachtelijke hemel.

De Perseïden bereiken hun hoogtepunt halverwege augustus, wanneer de resten van de komeet Swift-Tuttle aan de nachtelijke hemel verbranden als ze met zo’n 200.000 km/h de dampkring van de aarde binnenrazen.

Deze fonkelende ervaring mag je niet missen. Ga onmiddellijk naar buiten!

OVER DE PERSEÏDEN

De komeet Swift-Tuttle is om de 133 jaar te vinden tussen de zon en Jupiter.

We krijgen hem pas weer in het jaar 2126 te zien – maar op dit moment vliegt de aarde door het spoor van steentjes en stof dat de komeet achterlaat.

De overblijfselen van Swift-Tuttle zweven als een vast lint door het hele zonnestelsel, en als de aarde er elke zomer in belandt, geven steentjes en stofjes een ware vuurwerkshow.

De brokstukken van de komeet vallen in de dampkring en geven aanleiding tot misschien wel de meest spectaculaire regen van vallende sterren van dit jaar te zien, de Perseïden.

Aarde kruist baan van komeet

undefined

Kometen draaien net als de planeten om de zon, maar hun baan staat haaks op die van de planeten. Daarom belandt de aarde vaak tussen de resten die de kometen achterlaten.